یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

موارد استفاده کمپکتور صفحه ای چیست؟

طراحی سایت حرفه ای و پیشرفته توسط شرکت طراحی سایت

موارد استفاده کمپکتور صفحه ای چیست؟

۲۵ بازديد
کمپکتور صفحه ای دستگاهی می باشد که در جهت فشرده سازی سنگدانه ها و خاک مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که اهمیت و کاربرد این دستگاه به قدری زیاد می باشد که امروزه بسیاری از شرکت ها داخلی و خارجی به دنبال طراحی و تولید انواع مدل ها از این وسیله پرکاربرد هستند. توجه داشته باشید که خاک و سنگدانه ها بعد از مدتی در اثر فشار و وزن وارد شده نشست پیدا می کنند که این امر در ساخت و ساز مشکلات بسیار زیادی از جمله ترک خوردگی و تخریب را به وجود می آورد. شرکت های ساخت و ساز نیز بر روی این موضوع بسیار حساس هستند و به خوبی می دانند که بدون استفاده از کمپکتور بی شک در آینده نزدیک با مشکلات بسیار جدی تر مواجه نشوند. لازم است بدانید که قیمت کمپکتور ها از جمله کمپکتور برقی و کمپکتور هیساکی با یکدیگر متفاوت است.تا به اینجا آشنا شدیم که کمپکتور چیست و در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد کاربرد کمپکتور، لوازم یدکی کمپکتور، انواع و نحوه کارکرد کمپکتور توضیحات مفیدی را به حضورتان ارائه دهیم شما نیز میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کمپکتور ما را تا آخر مقاله همراهی کنید.

کاربرد های کمپکتور صفحه ای

هر جا که قرار است خاکی را بکوبانیم، قاعدتاً می ‌توان از کمپکتور صفحه ای استفاده کرد؛ اما این یک دیدگاه تئوری است. در عمل، موضوع جریان دیگری پیدا می کند. مثلاً در عملیات های راه سازی که سطح بسیار وسیعی از خاک کوبیده می شود، نمی توان از ظرفیت کاری کمپکتور صفحه ای بهره خاصی داشت. و یا در فضا های محدود که عرض آنها کمتر از پهنای صفحه کمپکتور صفحه ای می ‌شود نیز قابلیت و کارایی کمپکتور زیر سوال می ‌رود.

عمده کاربرد ها در کمپکتور صفحه ای همراه با فضا هایی است که می توانند پاسخگوی حرکت دستگاه باشند. مادامیکه از ابعاد بزرگی برخوردار نیستند، فضا هایی مانند:

  • پی سازی و آماده سازی خاک برای احداث انواع ساختمان ها
  • محوطه سازی برای اهدافی مانند ساخت پارک ها، حیاط ها، نمایشگاه ها و یا فضا های ورزشی
  • تعمیرات آسفالت، ساخت پیاده رو ها و پارکینگ ها
  • فشرده سازی خاک و ماسه و شن و حتی آسفالت در فضا های محدود از راه سازی

چگونگی کوبش خاک توسط کمپکتور صفحه ای

کمپکتور ها مانند انواع کمپکتور صفحه ای همراه با قاعده کوبش خاک است که سعی در تثبیت آن دارند. برای این منظور در طرح ساخت دستگاه کمپکتور صفحه ای از یک صفحه پهن فولادی و البته بسیار سنگین استفاده شده است. این صفحه سنگین فولادی طی یک ساز و کار مکانیکی به شکلی نوسان گونه در سطح خاک کوبیده خواهد شد. همراه با هر کوبش این صفحه مقداری از لایه‌ های خاک فشرده‌ تر خواهد شد. در این فشرده سازی هوا و یا آب زائد مانده در خاک از آن خارج می ‌شود. به این ترتیب پس از یک دوره کار کمپکتور دستی بر یک زمین خاص، خاکی کاملاً سخت شده همراه با ثبات بالا حاصل می آید.

در طرح ساخت کمپکتور صفحه ای برای تامین قدرت لازم جهت کوبش خاک توسط صفحه سنگین فولادی از قدرت موتور های بنزینی استفاده شده است. مکانیزم دستگاه کمپکتور دستی به این صورت است که موتور بنزینی قدرت لازم برای گردش گیربکس مکانیکی را فراهم می ‌آورد. طراحی گیربکس مذکور به گونه ‌ای پیش ‌بینی شده است که می تواند حرکت گردشی موتور را به یک حرکت رفت و برگشتی با فرکانس بالا تبدیل نماید. به این ترتیب در خروجی کمپکتور صفحه ای شاهد حرکتی فرکانس شکل از صفحه هستیم که می‌ تواند در هر بار جا به جایی قدرتی بالا را به حالتی کوبش مانند بر سطح خاک وارد کند.

انواع کمپکتور صفحه ای

تمام کمپکتور های صفحه ای از یک ایده مشخص در طراحی برخوردار هستند. ایده ای که در نهایت می‌ خواهد صفحه ای سنگین و فولادی را به شکل ضرباتی پیاپی بر سطح خاک بکوباند. آنچه می ‌تواند در تفاوت انواع کمپکتور دستی مطرح باشد، در نحوه جا به جایی آنها می باشد. مدل های کوچکتر غالباً تنها قابلیت حرکت رو به جلو را دارند. این نمونه از کمپکتور های صفحه ای از قیمت کمتری برخوردار هستند؛ اما برای کار در فضا های محدود جهت کوبش خاک مناسب نیستند.

مدل های گران قیمت از کمپکتور صفحه ای این ویژگی را دارند که بتوانند با حرکت های رفت و برگشتی کار کوبش خاک را انجام دهند. به این ترتیب می ‌توان همراه با این نمونه ها از کمپکتور صفحه ای در فضا های محدود نیز قدرت مانور مطلوبی ایجاد کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.