شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

طراحی سایت حرفه ای و پیشرفته توسط شرکت طراحی سایت

دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

۳۱ بازديد

احتمالا برای شما هم این مشکل ایجاد شده باشد که ماشین ظرفشویی روشن نشود. در این مقاله از سایت آی پی امداد، اپلیکیشن تعمیرات لوازم خانگی به بررسی دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی پرداخته ایم.

فهرست 

خرابی قفل درب و سوئیچ قفل درب

خرابی فیوز حرارتی

مشکل در سوئیچ انتخابی

خرابی موتور محرک



خرابی قفل درب و سوئیچ قفل درب ماشین لباسشویی

از مهمترین علل کار نکردن ماشین ظرفشویی، خراب شدن قفل درب و سوئیچ قفل درب میباشد. در صورتی که ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود. علت اصلی آن می‌تواند به دلیل خراب بودن قفل درب یا سوئیچ قفل باشد. قفل درب جهت بسته نگه‌داشتن درب ماشین در طول پروسه شستشو و پیشگیری از آبریزش و چکه کردن دستگاه استفاده خواهد شد.

همچنین از سوئیچ قفل هم جهت تامین برق به پنل کنترل ماشین ظرفشویی استفاده میگردد. در صورتی که که درب به خوبی بسته نشود تا سوئیچ قفل درب را فعال نکند یا اینکه سوئیچ قفل درب خراب باشد. در آن زمان برق به کنترلرهای دستگاه نمی‌رسد و ماشین ظرفشویی نمی‌تواند باعث روشن شدن و شروع دوره شستشو شود. سوئیچ‌ها ‌و کل مجموعه قفل درب را چک نمایید.

برای اینکه مطمئن شوید که کارکرد قفل درب و سوئیچ‌های آن دو عدد میباشد؛ ضرورت دارد که آن‌ها ‌را باز کنید و دوباره چک کنید. مجموعه قفل درب به صورت منظم در بالای درب ماشین ظرفشویی و پشت پنل کنترلی قرار دارد. جهت بررسی و درستی وجود جریان برق در سوئیچ‌ها ‌که نیاز دارد تا به مولتی متر و پایانه‌های سوئیچ قفل درب متصل شود، آن‌ها ‌را از دستگاه جدا کند بعد از آن مورد بررسی قرار بدهد. در صورتی که هر یک از قطعات و مواردی که مطرح شد مشکل داشته باشد ضروری می باشد که اقدامات تعمیرات یا تعویض صورت بگیرد.

حتما بخوانید: راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی مجیک

خرابی فیوز حرارتی ماشین لباسشویی

در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی که از کنترل‌های الکترونیکی استفاده می گردد جهت محافظت از برد کنترل ماشین ظرفشویی از فیوزهای حرارتی استفاده می‌شود. معمولا این فیوز‌ها ‌در بخش بالای مجموعه برد مدار قرار دارند که با اتصال دو سیم به مجموعه متصل شده اند.

زمانی که فیوز حرارتی عمل نمی‌کند، برد کنترلی، برق مورد نیاز را دریافت نکرده است بدین جهت ماشین ظرفشویی فعالیتی نخواهد کرد؛ پس شاید که برق تنها بخشی از برد را تامین کند که در این صورت ماشین ظرفشویی روشن می‌شود ولی کار نمی‌کند.
برای قابل دسترس بودن به فیوز در ابتدای امر برق را از ظرفشویی جدا نمایید. بعد از آن صفحه محافظ داخلی درب را باز کنید. پس از قطع شدن ارتباط سیم‌های فیوز را توسط مولتی متر از درستی عملکرد آن مطمئن بشوید.

مشکل در سوئیچ انتخابی ماشین لباسشویی

سوئیچ اختلالی یا سلکتور در ماشین‌های ظرفشویی به جهت انتخاب کردن اشکال مختلف برای دوره‌های شست‌وشو استفاده می‌شود. در صورتی که سوئیچ خراب باشد و یا دکمه‌های آن کاملا بیرون نباشند و گیر کرده باشند، شاید نشان دهنده روشن نشدن ماشین ظرفشویی می باشد.

پیش از آنکه نیاز باشد قطعه‌ای از دستگاه را باز کنید لازم است که مطمین شوید که دکمه‌ها ‌آزاد بوده و گیر نکرده‌اند یا تحت فشار نمی باشند. بر اساس راهنمای ماشین ظرفشویی و با استفاده از مولتی متر پایانه‌های سلکتور را چک نمایید. در حقیقت سلکتور بر روی کنترل پنل قرار دارد و جهت دستیابی به آن نیاز است که صفحه داخلی درب را باز کنید. پیش از هر اقدامی بایستی حتما دستگاه را از برق جدا نمایید.

خرابی موتور محرک ماشین لباسشویی

موتور محرک ماشین ظرفشویی موظف می باشد که گردش آب در ماشین ظرفشویی جهت شستشوی ظروف را به صورت کامل انجام بدهد. نیروی محرکه یا برق موتور محرک از طریق تایمر یا کنترل الکترونیکی توسط رله استارت تامین می‌شود. در صورتی که پس از ارسال نیروی برق از سمت رله استارت به موتور، دستگاه ظرفشویی باز هم روشن نمی‌شود احتمالا مشکل از موتور محرک و موتور خراب می باشد.

سیم‌پیچی‌های موتور ماشین ظرفشویی از طریق مولتی متر بررسی می گردد تا از خراب نبودن آن‌ها ‌پیش گیری به عمل آید. همچنین ممکن است که سبب به وجود آمدن صدای بلند و گوش خراشی از موتور بشود که نشان‌دهنده قفل‌شدگی موتور و خرابی آن می باشد که در این صورت باید با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی تماس بگیرید. توجه داشته باشید که تعمیر یخچال ، لباسشویی ، ظرفشویی ، اجاق گاز ، ماکروفر در مجموعه آی.پی امداد انجام می گردد.

خرابی رله استارت موتور ماشین لباسشویی

برخای از ماشین‌های ظرفشویی وجود دارند که از رله استارت بر روی موتور پمپ اصلی استفاده می‌کنند. رله استارت جهت تامین برق سیم پیچ استارت موتور تا وقتی که موتور آغاز به فعالیت کند، استفاده می شود. در صورتی که ماشین ظرفشویی شما روشن نمی‌شود در حالی که از ورود برق به مدار کنترلی به موتور مطمین هستید شاید مشکل در رله استارت موتور می باشد که خراب شده است. مکان نصب رله استارت در مجاورت موتور قرار دارد. برای مطمئن شدن از صحت و درستی کارکرد آن، بر اساس نمودارهای سیم‌پیچی و دفترچه راهنمای محصول، اتصالات لوله را با مولتی متر آزمایش کنید تا در صورت ضرورت رله استارت تعویض بشود.
دقت داشته باشید که پیش از انجام دادن هر کاری باید اتصال دستگاه به برق را مطمئن شوید؛ اما چنانچه که از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستید همچنین از اقدامات خود نیز اطمینان صد درصد ندارید پیشنهاد می‌کنیم که برای این نوع تعمیرات از نیروهای متخصص، حرفه‌ای و آموزش‌دیده در این زمینه کمک دریافت کنید.

درآوردن قالپاق و باز کردن پیچ اصلینحوه تعویض لاستیک

همانطور که اشاره شد، تعویض لاستیک در تمامی خودروهای معمولی سبک، تقریبا به یک شیوه انجام می گیرد و نیاز به تخصص خاصی ندارد. در اولین قدم از تعویض لاستیک خودرو، ما ابتدا باید لاستیک زاپاس خودرو را از محل خود خارج کنیم، سپس زیر خودرو جک زده، لاستیک معیوب را خارج کرده و لاستیک سالم را جایگزین آن نماییم. سپس به آپاراتی ها مراجعه کرده و در صورت امکان، لاستیک معیوب را تعمیر کنیم.


تمام شدن عمر مفید لاستیک، فرو رفتن اجسام تیز در لاستیک، خورده شدن، سائیدگی بیش از حد در بخش از لاستیک و مواردی از این دست، همه جزو مواردی هستند که باید در آن لاستیک را تعویض نمود. مواردی که در بالا عنوان شد، تمامی مراحلی که برای تعویض لاستیک خودرو نیاز داریم را به طور خلاصه بیان نموده است. اما اگر از جمله کسانی هستید که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارید، بهتر است طبق دستورات زیر عمل کنید تا بتوانید به سادگی هر چه تمام تر لاستیک معیوب خودروی خود را تعویض کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.